To Μέλλον των Μεταφορών 2020 - 2030 και πέρα!

Με το ενδιαφέρον να στρέφεται στα ηλεκτρικά οχήματα, τα αυτόνομα υποβοηθούμενα οχήματα και τέλος στα πλήρως αυτόνομα οχήματα, κάποιος θα μπορούσε εύκολα να χάσει την πλήρη εικόνα των μεταφορών. Είμαστε εξαρτημένοι από εφευρέσεις 100 χρόνων πριν. Και όντως, είναι αξιοπρόσεκτο το γεγονός ότι ο πρώτος επιβατικός σιδηρόδρομος με εισιτήριο ξεκίνησε το 1807, παρά το γεγονός ότι τον έσυραν άλογα, και η πρώτη γραμμή παραγωγής ατμομηχανών είναι γενικότερα αποδεκτό ότι άνοιξε το 1860. Θα μπορούσαμε να πούμε λοιπόν ότι αυτά που έχουμε σήμερα είναι ταυτόχρονα καινούρια και παλαιωμένα αναλογικά με την προέλευσή τους.

Tο Μέλλον των Μεταφορών αποτέλεσε μια μελέτη και ένα συνέδριο επάνω στο θέμα του Τι Ακολουθεί. Ένα από τα βασικά θέματα του συνεδρίου ήταν «Η Απογείωση των Μεταφορών» (Getting Transport Off the Ground), όπου εξετάστηκε το πόσο σύντομα τα προσωπικά συστήματα αερομεταφοράς θα μπορέσουν να γίνουν βιώσιμα μέσα μαζικής μετακίνησης. Ένα φουτουριστικό μέλλον με ουρανοξύστες περιτριγυρισμένους από ιπτάμενα μέσα μαζικής μετακίνησης μπορεί να απέχει μόνο μερικά χρόνια, το ερώτημα όμως που τίθεται είναι αν οι κυβερνήσεις και οι υπάρχοντες υπηρεσίες και οι διαχειριστές τους προετοιμάζονται για την αλλαγή. Θα χαθούν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας οι σημερινές αυτοκινητοβιομηχανίες που διαθέτουν μοντέλα που βρίσκονται ανάμεσα στα κορυφαία ανά τον κόσμο ή θα αποτελέσουν, όπως έχει δηλώσει για παράδειγμα η Mercedes, μέρος των νέων λύσεων μετακίνησης;

Το Παγκόσμιο Συνέδριο για το Μέλλον των Μεταφορών προσέλκυσε ανθρώπους από ηγέτες των μεταφορών, από κατασκευαστές αυτοκινήτων και προμηθευτές τους, τις αρχές μεταφορών και Διοικήσεις πόλεων, εταιρείες με τεχνολογίες σιδηροδρόμων και δημόσιων μέσων μεταφοράς, εταιρίες τεχνολογίας και λογισμικού, εταιρείες με λύσεις προσωπικής αερομεταφοράς, μεταφορικές και διαχειριστικές εταιρείες, παρόχους λύσεων μαζικής μεταφοράς, συμβούλους επιχειρήσεων, εφευρέτες νέων λύσεων για την παγκόσμια κινητικότητα, όλοι με κοινό στόχο την επινόηση καλύτερων λύσεων για την αυξανόμενα απαιτητική πρόκληση της παροχής ασφαλούς, επαρκούς και βιώσιμης μεταφοράς για τον κόσμο το 2030 και ακόμη παραπέρα.

Η Εφημερίδα Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου βρέθηκε στο Παγκόσμιο Συνέδριο για το Μέλλον των Μεταφορών, προσκεκλημένη από τον οργανωτή του συνεδρίου, τον κο Tony Robinson, και για δύο ημέρες παρακολούθησε με μεγάλο ενδιαφέρον πλήθος ομιλητών, με πρωτοπόρες απόψεις και ιδέες για το μέλλον των μεταφορών και των μετακινήσεων, επίγειες και εναέριες, ένα μέλλον πολύ διαφορετικό από αυτό που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Σε επόμενα άρθρα θα παρουσιάσουμε αναλυτικότερα κάποια από τα θέματα που συζητήθηκαν στο συνέδριο.

1. Η «Απογείωση» των Μεταφορών

Τα συστήματα προσωπικής αερομεταφοράς (Personal airborne transportation systems - PATS) και τα αυτόνομα drone με δυνατότητες μεταφοράς ανθρώπων θα μετατραπούν σύντομα από αποκλειστικά και VIP συστήματα σε λύσεις μεταφοράς πιθανότατα τόσο δημοφιλείς όσο είναι το αυτοκίνητο. Στη διάρκεια του συνεδρίου παρουσιάστηκαν τεχνολογίες που κάνουν δυνατή την υλοποίηση των συστημάτων αυτών καθώς και πως αυτά μπορούν να ενσωματωθούν εν τέλει στο αστικό περιβάλλον.

Μερικά από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν:

  • Συστήματα προσωπικής αερομεταφοράς (PATS)
  • Προσωπικά εναέρια οχήματα (Personal aerial vehicles (PAVs)
  • Τεχνολογία κάθετης απογείωσης και προσγείωσης
  • Προηγμένες τεχνολογίες πρόωσης
  • Συστήματα αυτόνομων πιλότων
  • Τρισδιάσταση χαρτογράφηση
  • Έλεγχος και ρύθμιση του εναέριου χώρου
  • Συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας επόμενης γενιάς
  • Κοινωνικοτεχνολογική εκτίμηση των PATS
  • Μελέτη των ανθρωπίνων παραγόντων
  • Αποφυγή συγκρούσεων και σχεδιασμός διαδρομής
  • Μοντέλα και τεχνικές δοκιμών και εκτιμησης
  • Συστήματα ασφαλείας
  • Προβλέψεις της αγοράς και μελέτες σκοπιμότητας

2. Νομικά και Τεχνικά θέματα των αυτόνομων οχημάτων

Ανάπτυξη ενός Ρεαλιστικού Νομικού Πλαισίου για Ασφαλή & Επιτυχή Υλοποίηση των Αυτόνομων Οχημάτων

Καθώς η τεχνολογία συνεχώς αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς, η Ευρώπη κινδυνεύει να μείνει πίσω από τις ΗΠΑ στην υλοποίηση των αυτόνομων οχημάτων, καθώς ένα σύνολο νόμων και κανονισμών της Ευρώπης και των Ηνωμένων Εθνών δεν επιτρέπουν τα αυτόνομα οχήματα ή τα οχήματα χωρίς οδηγό. Παρά το γεγονός ότι ορισμένες Ευρωπαϊκές χώρες πραγματοποιούν ήδη δοκιμές οχημάτων χωρίς οδηγό σε συγκεκριμένες πόλεις, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές ρυθμιστικές και νομικές προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν προτού ισχύσει η πανευρωπαϊκή αυτόνομη οδήγηση.

Στο Παγκόσμιο Συνέδριο για το Μέλλον των Μεταφορών συναντήθηκαν Ευρωπαίοι νομοθέτες, εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας, προμηθευτές τεχνολογίας, επαγγελματίες νομικοί και εκπρόσωποι ασφαλιστικών εταιρειών και συζήτησαν τις απαραίτητες αλλαγές στους τρέχοντες κανονισμούς, και με ποιο τρόπο μπορεί να δημιουργηθεί ένα πανευρωπαϊκό σύνολο κανόνων και νόμων για τα αυτόνομα και χωρίς οδηγό αυτοκίνητα, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής υιοθέτηση και ενσωμάτωσή τους στο γενικό κοινό.

Βασικά θέματα που καλύφθηκαν ήταν:

  • Προσαρμογή των υπαρχόντων προτύπων και κανονισμών ασφαλείας ώστε να επιτραπούν περαιτέρω δοκιμές αυτόνομων οχημάτων σε δημόσιους δρόμους
  • Αξιολόγηση της ευθύνης σε ατυχήματα που εμπλέκονται αυτόνομα οχήματα
  • Καθιέρωση διεθνούς συμφωνίας σχετικά με τις ρυθμίσεις και τους κανονισμούς για τα αυτόνομα οχήματα
  • Ασφαλής ενσωμάτωση των αυτόνομων οχημάτων με τους υπόλοιπους χρήστες των οδών
  • Κώδικας δεοντολογίας για αυτόνομα οχήματα σε περίπτωση αναπόφευκτου ατυχήματος
  • Εξουσιοδότηση των αστυνομικών υπηρεσιών και των υπηρεσιών επιβολής του νόμου να παρακολουθούν και να σταματούν απομακρυσμένα τα αυτόνομα οχήματα
  • Κατανομή της αστικής και ποινικής ευθύνης σε περίπτωση κυβερνοεπιθέσεων, πειρατείας ή σκόπιμης παρεμβολής σε αυτόνομα οχήματα
  • Αλλαγές στους υπάρχοντες ασφαλιστικούς νόμους
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων
  • Διαλειτουργικότητα

3. Η πρόκληση για τον σιδηρόδρομο

Ποιες θα είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει ο σιδηρόδρομος στο μέλλον; Ο αριθμός των επιβατών και η ζήτηση είναι συνεχώς αυξανόμενα, όμως πως μπορεί να ανταπεξέλθει σε αυτά και από πού θα έρθουν οι επενδύσεις για την ενίσχυση της βελτίωσης του σιδηροδρομικού δικτύου; Αυτή ήταν μια ερώτηση που έθεσε ο κος Tony Robinson, ιδρυτής μιας εκ των μεγαλύτερων εταιρειών εκδόσεων και εκδηλώσεων στην βιομηχανία των μεταφορών, και ζήτησε από τους συμμετέχοντες να εξετάσουν με ποιο τρόπο μπορεί να επιβιώσει η βιομηχανία του σιδηροδρόμου από την πρόκληση των νέων μορφών μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των υψηλής ταχύτητας κονβόι (platooning) αυτόνομων οχημάτων και των PATS για τις προσωπικές μετακινήσεις. Πράγματι, μπορεί ο σιδηρόδρομος να ανταπεξέλθει στην πρόκληση μακροπρόθεσμα στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών; Τις απόψεις τους για το μέλλον των σιδηροδρόμων και το όραμά τους παρουσίασαν διάφοροι ηγετικοί φορείς του σιδηροδρόμου από την Ευρώπη και άλλες χώρες.

Κάποια από τα θέματα που συζητήθηκαν περιλάμβαναν:

  • Προβλέψεις για την βιομηχανία των σιδηροδρόμων το 2030 και παραπέρα
  • Προκλήσεις και ευκαιρίες για τον σιδηρόδρομο
  • Ανταγωνισμός από νέους και αναπτυσσόμενους τύπους προσωπικής μετακίνησης
  • Χρηματοδότηση του σιδηρόδρομου του μέλλοντος
  • Μακροπρόθεσμη οικονομική σταθερότητα στη βιομηχανία των σιδηροδρόμων
  • Διαμοιραζόμενες τεχνολογίες
  • Βελτίωση της ικανοποίησης των επιβατών
  • Περιβαλλοντικές επιδόσεις των σιδηροδρόμων
  • Υποστήριξη της ανάπτυξης στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών
  • Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών

4. VISION ZERO

Μπορεί να υπάρξει πραγματικά περιθώριο για την δημιουργία ενός περιβάλλοντος μεταφορών με μηδενικούς θανάτους; Τα δομικά στοιχεία είναι ήδη εμφανή, όμως είναι το Vision Zero μια πραγματικότητα στην επιφάνεια και στον αέρα; Και εάν όχι, τι μπορούμε να περιμένουμε σε επίπεδο καλύτερων συστημάτων και μεθόδων προστασίας της ζωής; Τα drone αναπτύσσονται ήδη για να παρέχουν βασικό εξοπλισμό στα σωστικά συνεργεία, έτσι ώστε το Vision Zero να επιτευχθεί μέσω ενός συνδυασμού πληροφοριών και εξελίξεων.

Κάποια από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν:

  • Προσαρμογή των οδικών δικτύων στα συνδεδεμένα οχήματα - Η ανάγκη για υβριδικές υποδομές
  • Παραδειγματικές αλλαγές προς την εξάλειψη των ατυχημάτων
  • Το μέλλον της ασφάλειας των οχημάτων - Προτεραιότητες για την μείωση των θανάσιμων ατυχημάτων
  • Το μέλλον των φώτων των οχημάτων
  • Η συνεισφορά των αυτόνομων αυτοκινήτων για την εξάλειψη των θανάσιμων ατυχημάτων - Μύθοι και Πραματικότητες
  • Η ασφάλεια των πεζών στην εποχή της αυτοματοποιημένης οδήγησης
  • Vision Zero – Η Σουηδική εμπειρία
  • Προειδοποίηση για ευάλωτους χρήστες του δρόμου στα αυτόνομα οχήματα
  • Το μέλλον των αστικών μετακινήσεων
  • Σχεδιασμός με επίκεντρο τους χρήστες για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε μερικώς αυτοματοποιημένα φορτηγά
  • Εφόρου ζωής εκπαίδευση των χρηστών του οδικού δικτύου - Εργαλεία για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας

5. Κβαντικές αλλαγές μέσω μικρών και μεγάλων αλλαγών

Σε αυτή την ενότητα του συνεδρίου εξετάστηκαν κάποιες αξιοσημείωτα απλές αλλαγές που μπορούν να μεταμορφώσουν δραστικά την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Εξετάστηκαν και επεξηγήθηκαν επίσης μακροοικονομικές αλλαγές που μπορούν να επιφέρουν περαιτέρω σημαντικές αλλαγές στη συνολική αειφορία και διαχείριση των επίγειων μεταφορών.

Κάποια από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν:

  • Αξιολόγηση των επιπτώσεων των μελλοντικών συστημάτων μεταφορών
  • DELFT Hyperloop
  • Πώς να αλλάξετε παραδείγματα για τη δημιουργία βιώσιμων & ανταγωνιστικών μεταφορών
  • Project Move
  • Ανθρωποκεντρική κινητικότητα για βέλτιστες υπηρεσίες μετακινήσεων
  • Μετακινήσεις κατά παραγγελία - Η λύση για μια πόλη χωρίς αυτοκίνητα
  • Ενσωμάτωση Διαχείρισης Κυκλοφορίας με δεδομένα από συνδεδεμένα/αυτοματοποιημένα οχήματα
  • Easy Motion - Νέα άποψη φορτηγών

6. Περιβαλλοντική Βιωσιμότητα

Σε αυτή την ενότητα εξετάστηκε ο τρόπος με τον οποίο οι εθνικές οδοί του μέλλοντος πρέπει να εξελιχθούν σε αυτοματοποιημένα και έξυπνα υπερσύγχρονα δίκτυα μεταφοράς ικανά να παράγουν ενέργεια και να φορτίζουν τα οχήματα καθώς αυτά κινούνται σε αυτά. Νέες τεχνολογικές καινοτομίες θα μπορούσαν να επιτρέψουν στους αυτοκινητοδρόμους να επιδιορθώνονται μόνοι τους, ή σε αυτοματοποιημένα ρομπότ να βοηθούν στην πραγματοποίηση επισκευών γρήγορα και αποτελεσματικά, μειώνοντας δραματικά το κόστος συντήρησης. Η ηλιακή τεχνολογία θα μπορούσε να επιτρέψει στα οδικά δίκτυα και στις αρχές των μεταφορών να παράγουν τη δική τους ηλεκτρική ενέργεια, κάνοντας τους μελλοντικούς αυτοκινητοδρόμους όχι μόνο εντελώς ανεξάρτητους ενεργειακά, αλλά και παραγωγούς ενέργειας. Καθώς αρχίζουμε να βλέπουμε τον «θάνατο» του κινητήρα εσωτερικής καύσης, θα καταστούν περιττά τα βενζινάδικα; Πώς οι πρόοδοι στην τεχνολογία, η αύξηση του πληθυσμού και τα μελλοντικά μέτρα για τις εκπομπές ρύπων μπορούν να υποστηρίξουν την οικονομική ανάπτυξη, και πώς θα αλλάξουν τα επιχειρηματικά μοντέλα;

Κάποια από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν:

  • Στρατηγικός σχεδιασμός για την αποδιοργάνωση της καινοτομίας στην κινητικότητα
  • Είναι βιώσιμο το μέλλον του κινητήρα εσωτερικής κάυσης;
  • Νομισματοποίηση των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων
  • Φορολογικοί φραγμοί για την έξυπνη φόρτιση
  • Αυτοματοποιημένα οχήματα - Αυτόματη μείωση ρύπων;
  • Επαγωγική φόρτιση - Ο δρόμος για βιώσιμη κινητικότητα;
  • Επίγειες μεταφορές φορτίων με μηδενικές εκπομπές ρύπων στην Ευρώπη
  • Αυτοκίνητα χωρίς οδηγούς - Πώς θα «σκοτώσουν» την πόλη και θα σώσουν τα προάστια

7. Αλλαγή του τοπίου για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων

Θα υπάρξει μετάβαση από την ιδιοκτησία οχημάτων σε κοινής χρήσης οχήματα, τρόπους κινητικότητας με «κάρτες»/ιδιότητες μελών; Ποιος θα κατασκευάσει το όχημα του μέλλοντος και ποιες ευκαιρίες παρουσιάζονται για προγράμματα κοινής χρήσης οχημάτων και για στόλους αυτόνομων οχημάτων; Η επίδραση καθώς τα οχήματα γίνονται αυτόνομα θα είναι ακόμη μεγαλύτερη. Ποιες επιπτώσεις θα έχουν στις ασφαλιστικές και χρηματοδοτικές εταιρείες; Τα εκθετήρια αυτοκινήτων θα αποτελέσουν και αυτά θύμηση του παρελθόντος; Με ποιο τρόπο μπορούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και οι εταιρείες των αναδυόμενων τεχνολογιών να αναθεωρήσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα;

Μερικά από τα θέματα που συζητήθηκαν σε αυτή την ενότητα ήταν:

  • Το μέλλον των μοντέλων ιδιοκτησίας αυτοκινήτων (κοινής χρήσης)
  • Κοινά προγράμματα χρηματοδοτικής μίσθωσης οχημάτων
  • Ενοικίαση αυτοκινήτου κατά παραγγελία
  • Πώς η αυτονομία επιπέδου 5 θα αλλάξει το μέλλον των μεταφορών
  • Επιπτώσεις στην αγορά χρηματοδότησης και χρηματοδοτικής μίσθωσης οχημάτων
  • Πρόκληση για το περιβάλλον και την αειφορία για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων
  • Το μέλλον της προσωπικής ασφάλισης προσωπικής κινητικότητας 

8. Υποδομή και χρηματοδότηση σχεδίων

Από πού θα προέρχονται οι επενδύσεις για το μέλλον των μεταφορών; Ποιες επιχειρηματικές ευκαιρίες θα δημιουργήσουν οι νέες λύσεις κινητικότητας; Τι αντίκτυπο θα έχουν στις θέσεις εργασίας; Στο Παγκόσμιο Συνέδριο για το Μέλλον των Μεταφορών συζητήθηκε και διερευνήθηκε πώς οι αποδιοργανωτικές τεχνολογίες θα επηρεάσουν τις χιλιάδες εργαζομένων στα διάφορα δίκτυα μεταφορών και ποιες νέες ευκαιρίες μπορούν να δημιουργήσουν.

Μερικά από τα θέματα που συζητήθηκαν σε αυτή την ενότητα ήταν:

  • Ο αντίκτυπος του φυσικού Διαδικτύου στην βιώσιμη εφοδιαστική αλυσίδακαι τις μεταφορές
  • Οι υποδομές της επόμενης γενιάς πρέπει να ανταποκρίνονται στην συμπεριφορά των χρηστών
  • Πώς να εισάγεται κεφάλαια στην υποδομή των μεταφορών;
  • Μελλοντική χρηματοδότηση των μεταφορών – η χρέωση για τις οδικές μεταφορές σε παγκόσμιο επίπεδο
  • Το μέλλον της χρηματοδότησης των υποδομών
  • Μεταφορές – Τα ευρύτερα οφέλη
  • Νέα κινητικότητα – Προκλήσεις και νέες θέσεις στη βιομηχανία υποδομών.

Αυτά είδαμε και ακούσαμε στο Παγκόσμιο Συνέδριο για το Μέλλον των Μεταφορών στην Γερμάνια.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter