Αρνητικός αντίκτυπος στον κλάδο του αυτοκινήτου και των συνεργείων

Αρνητικός αντίκτυπος στην απασχόληση του κλάδου του αυτοκινήτου και των συνεργείων, από την αναγκαστική προώθηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Μια πρόσφατη έκθεση της FTI Consulting* αποκαλύπτει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποτιμά τον αντίκτυπο μείωσης της αγοράς εργασίας από την αναγκαστική  ώθηση  των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην απασχόληση στην ΕΕ.

Η έκθεση παρουσιάσθηκε, μόλις μια εβδομάδα πριν από μια σημαντική ψηφοφορία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τους μελλοντικούς στόχους για το CO2 αποτα επιβατικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά.

Στο πλαίσιο της πρότασής της για τους στόχους αυτούς μετά το 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε μια «εκτίμηση επιπτώσεων» για τον εντοπισμό των πιθανών επιπτώσεων των προτεινόμενων στόχων μείωσης στην αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ.

Ενώ η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα συμβάλλουν λιγότερο στην ανάπτυξη νέων θέσεων εργασίας από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η έκθεση της FTI δείχνει τώρα ότι η Επιτροπή υποτιμά τον αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά εργασίας των προτεινόμενων στόχων για το CO2.

Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία συγκέντρωσε τα αποτελέσματα διάφορων πρόσφατων μελετών, μια βιαστική αλλαγή του στόλου των οχημάτων στην Ε.Ε. σε πλήρη ηλεκτρικά οχήματα θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην απασχόληση.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η παραγωγή και η συντήρηση ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες είναι μικρότερης εργασιακής απαίτησης  από εκείνη των συμβατικών, δεδομένης της μικρότερης μηχανικής τους πολυπλοκότητας και των λιγότερων τμημάτων.

Θα μπορούσαν να υπάρξουν σοβαρές επιπτώσεις για ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων, επηρεάζοντας δυσανάλογα τους προμηθευτές συστημάτων και εξαρτημάτων, σύμφωνα με μια μελέτη UBS που αναφέρεται στην έκθεση της FTI.

Πράγματι, οι προμηθευτές αυτοκινήτων στην Ευρώπη αναμένεται να παράγουν περίπου 38% λιγότερα συστήματα και εξαρτήματα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε σύγκριση με απώλειες περίπου 17% για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Η μελέτη επισημαίνει ότι πολλοί από αυτούς τους προμηθευτές στην ΕΕ είναι ΜΜΕ, οι οποίοι είναι πιθανό να επηρεαστούν  περισσότερο με τη μετάβαση σε σύντομο χρονικό διάστημα στην ηλεκτροκίνηση  από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Εκτιμάται ότι οι μπαταρίες θα αντιπροσωπεύουν το 35-50% του κόστους ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο μέλλον.

Ωστόσο, οι μελέτες επισημαίνουν ότι παραμένει αβέβαιο κατά πόσο οι μπαταρίες αυτές θα παράγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή θα εισάγονται από χώρες εκτός Ε.Ε.  Στην περίπτωση αυτή, η προστιθέμενη αξία, των εταιρειών της ΕΕ και των εκατομμυρίων Ευρωπαίων που απασχολούνται  στα αυτοκίνητα, θα είναι πολύ χαμηλότερη, υπογραμμίζεται στην  η έκθεση.

Οι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής πρέπει να αντιμετωπίσουν το γεγονός ότι η ΕΕ θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τα υλικά σπάνιων γαιών και τις ηλεκτρικές μπαταρίες που παράγονται εκτός Ευρώπης.
Επιπλέον, ακόμη και αν οι μπαταρίες πρόκειται να παραχθούν σε μεγάλη κλίμακα στην ΕΕ, τα στοιχεία δείχνουν ότι ο θετικός αντίκτυπος στην απασχόληση θα ήταν μικρός και θα απαιτούσε δεξιότητες τις οποίες δεν είναι πιθανό να έχουν οι σημερινοί υπάλληλοι παραγωγής.

Σήμερα, η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 11% της συνολικής απασχόλησης στον τομέα της μεταποίησης στην ΕΕ. Σε 14 περιφέρειες της ΕΕ - συγκεντρωμένες στην Τσεχική Δημοκρατία, τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Σλοβακία, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο - ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιπροσωπεύει ακόμη περισσότερο από το 20% της συνολικής απασχόλησης στον τομέα της μεταποίησης. Η αναγκαστική ώθηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα επηρεάσει δυσανάλογα τις θέσεις εργασίας στις περιοχές αυτές, σύμφωνα με την έκθεση της FTI.

"Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι πρόθυμοι να κινηθούν όσο πιο γρήγορα μπορούν απέναντι σε οχήματα με μηδενικές εκπομπές", δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της ACEA, Erik Jonnaert, σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της έκθεσης. "Ωστόσο, ολόκληρη η ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας θα πρέπει να μετασχηματιστεί με ρυθμό που να είναι διαχειρίσιμος, προστατεύοντας την απασχόληση και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του τομέα.

Αυτή η έκθεση καθιστά σαφές ότι οι υπερβολικά αυστηροί στόχοι για το CO2, καθώς και οι μη ρεαλιστικές ποσοστώσεις πωλήσεων για τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες (τα λεγόμενα« benchmarks »), θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα σε ολόκληρη την ΕΕ».

* Η έκθεση της FTI με τίτλο «Η επίδραση των ηλεκτρικών οχημάτων στην απασχόληση και την ανάπτυξη στην ΕΕ» διατίθεται στη διεύθυνση :  https://www.fticonsulting.com/

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter