Συνέντευξη με θέμα τα φίλτρα αιθάλης (DPF) με τον Ιάκωβο Β. Γιακουμή, Ιδιοκτήτη - Διευθύνων εταίρος της εταιρείας Μονόλιθος ΕΠΕ

Η ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ Καταλύτες & Ανακύκλωση ΕΠΕ είναι μία ελληνική βιομηχανική μικρομεσαία επιχείρηση που ειδικεύεται στην παραγωγή / αναγέννηση / ανακύκλωση καταλυτικών συστημάτων απομείωσης αέριων ρυπαντών (για παράδειγμα καταλυτικοί μετατροπείς, φίλτρα μικροσωματιδίων, κ.α.) Η κύρια ενασχόληση της εταιρείας είναι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου η ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ είναι ηγέτης στην ελληνική αγορά στον τομέα της κατασκευής και ανακύκλωσης καταλυτικών συστημάτων (όπως καταλύτες αυτοκινήτου, φίλτρα μικροσωματιδίων για μηχανές πετρελαίου κ.α.).

yakoumis photo

Ιάκωβος Β. Γιακουμής


Υποψήφιος Διδάκτορας Ε.Μ.Π.

Πτυχιούχος του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του Ε.Μ.Π.

Ιδιοκτήτης - Διευθύνων εταίρος της εταιρείας Μονόλιθος ΕΠΕ

Ποιες είναι επιγραμματικά οι δραστηριότητες της εταιρείας ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ;

Η ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ ΕΠΕ δραστηριοποιείται: α) Στην κατασκευή καταλυτικών μετατροπέων και φίλτρων μικροσωματιδίων (DPF), β) Στην αναγέννηση φίλτρων μικροσωματιδίων (DPF), γ) Στην ανακύκλωση καταλυτικών μετατροπέων, φίλτρων μικροσωματιδίων (DPF) και αισθητήρων λ και δ) Στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και τεχνολογιών στους τομείς της κατάλυσης και της ανακύκλωσης

Ποια είναι η εμπλοκή σας με τα φίλτρα αιθάλης;

Η ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ ΕΠΕ κατασκευάζει και εμπορεύεται καινούρια φίλτρα μικροσωματιδίων (DPF), ενώ, από το 2015, διαθέτει μία σύγχρονη και αυτοματοποιημένη μονάδα αναγέννησης/καθαρισμού φίλτρων μικροσωματιδίων (DPF)

Ποια είναι η διάρκεια ζωής τους και κάθε πότε προβλέπεται η αντικατάστασή τους;

Η διάρκεια ζωής όλων των συσκευών μείωσης βλαβερών εκπομπών (π.χ. καταλύτες, φίλτρα μικροσωματιδίων) δεν είναι καθορισμένη από το book service του κατασκευαστή, καθώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την χρήση του οχήματος, την συντήρησή του και την ποιότητα του καυσίμου. Ένας μέσος χρόνος ζωής για τους καταλύτες θα μπορούσε να αναφερθεί τα 100.000Km. Ο αντίστοιχος χρόνος ζωής των φίλτρων μικροσωματιδίων είναι πολλές φορές σημαντικά μικρότερος καθώς είναι ένα νέο ανταλλακτικό και τόσο οι οδηγοί όσο και οι επισκευαστές δεν έχουν εμπειρία στην χρήση/service του.

Από την εμπειρία σας, ποιοι παράγοντες συμβάλλουν στην μακροζωία του φίλτρου αιθάλης;

Οι παράγοντες που οδηγούν στην δραστική μείωση του χρόνου ζωής του φίλτρου μικροσωματιδίων είναι:

Α) Η χρήση των οχημάτων diesel μόνο σε μικρές διαδρομές με χαμηλή ταχύτητα. Προκειμένου να φίλτρο μικροσωματιδίων να μπορέσει να προβεί στην αναγέννησή του απαιτείται, σε τακτά χρονικά διαστήματα, το όχημα να κινείται με ταχύτητες άνω των 80χλμ και αρκετή ώρα (περισσότερη των 30 λεπτών).
Β) Η κακή ποιότητα του καυσίμου, το οποίο είτε καίγεται ατελώς δημιουργώντας αιθάλη (κάπνα), είτε περιέχει χημικά δηλητήρια όπως θείο.
Γ) Καθώς τα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα diesel είναι πολύ εξελιγμένα, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά το service τους. Πολλές φορές, επισκευαστές χωρίς εμπειρία ή χωρίς το ανάλογο διαγνωστικό, επιτείνουν το πρόβλημα, καθώς δεν μπορούν να διαγνώσουν/διορθώσουν έγκαιρες άλλες βλάβες, π.χ. σωληνάκια ή αισθητήρες πίεσης, ατελής καύση στον κινητήρα, πρόβλημα στην ανακυκλοφορία (EGR) και άλλα.

Όλα τα παραπάνω, οδηγούν πολλές φορές στο μηχανικό μπλοκάρισμα του φίλτρου μικροσωματιδίων από κάπνα, ακόμη και στα 20.000χλμ από την αγορά του αυτοκινήτου (εντός διετίας), το οποίο σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος του ανταλλακτικού, δημιουργούν σημαντικό πρόβλημα στους ιδιοκτήτες των οχημάτων.

monotithos3

Χημικό Εργαστήριο της ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ ΕΠΕ

Οι πελάτες σας είναι ιδιώτες; Tα συνεργεία έχουν προβεί σε διαδικασία αναγέννησης ή αναζωογόνησης του φίλτρου αιθάλης πριν σας το αποστείλουν και για καθάρισμα ή το αναλαμβάνετε εσείς;

Η ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ ΕΠΕ έχει, από ιδρύσεώς της, ως πολιτική να συνεργάζεται με επισκευαστές οχημάτων και σε ελάχιστο βαθμό με ιδιώτες (λιγότερο από το 4% των πωλήσεων μας προέρχεται από την λιανική). Άλλωστε για μια εταιρεία υψηλής τεχνολογίας όπως ο ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ θα ήταν πολύ εύκολο να δημιουργήσει ένα e-shop για τα προϊόντα της, ώστε να απευθυνθεί στην λιανική. Θεωρούμε τους επισκευαστές ως συνεργάτες μας και σε καμία περίπτωση δεν θα προβαίναμε σε δράσεις ανταγωνιστικές προς αυτούς.

Τα στάδια του μπλοκαρίσματος του φίλτρου είναι τρία:

Α) Αρχικό, το οποίο μπορεί να αντιμετωπιστεί με την αναγέννηση που κάνει το αυτοκίνητο στο δρόμο
Β) Μέσο, το οποίο μπορεί να αντιμετωπιστεί με την εξαναγκασμένη αναγέννηση που κάνει το διαγνωστικό του επισκευαστή (και σε καμία περίπτωση χημικά καθαρισμού ή πλύσιμο με το λάστιχο της βρύσης ή πιεστικά)
Γ) Τελικό, όπου ο βαθμός πλήρωσης με κάπνα του φίλτρου είναι τέτοιος που το αυτοκίνητο μπαίνει σε safe mode. Τότε αναλαμβάνουμε εμείς την αναγέννηση/καθαρισμό

Τι εξοπλισμό χρησιμοποιείτε για τον καθαρισμό των φίλτρων αιθάλης και σε τι βαθμό επιτυγχάνεται ο καθαρισμός;

Ο εξοπλισμός είναι αποτελείται από μία σύγχρονη μέθοδο μεταλλουργίας ύδατος, η οποία έχει τα χαρακτηριστικά:

Α) Δεν έχει στερεά, υγρά ή αέρια απόβλητα
Β) Δεν κόβεται και ανασυγκολλείται το φίλτρο
Γ) Δεν εφαρμόζονται υψηλές θερμοκρασίες ώστε να αλλοιωθεί η χημική δομή του φίλτρου
Δ) Μετά την διαδικασία αναγέννησης το Φίλτρο έχει εγγύηση 2 χρόνια ή 80.000Km

Ο καθαρισμός στο 99% των περιπτώσεων είναι πλήρης. Μόνο αν ο μονόλιθος του φίλτρου έχει σπάσει ή έχουν δημιουργηθεί ρωγμές στις κυψέλες του, δεν μπορεί να εφαρμοστεί η μέθοδος. Με διάγνωση με μικροκάμερα, εξετάζουμε αρχικά εάν ο μονόλιθος του φίλτρου είναι σε καλή κατάσταση πριν προβούμε στην διαδικασία της αναγέννησης.

Ποιο είναι ενδεικτικά το κόστος καθαρισμού ενός φίλτρου αιθάλης και ποιο το κόστος αναγέννησης (αν το κάνετε) και από τι συνήθως εξαρτάται;

Η λιανική τιμή καθαρισμού/αναγέννησης του φίλτρου ξεκινάει από 230 Ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) για οχήματα έως 1300 κυβικά εκατοστά. Το κόστος εξαρτάται από τον κυβισμό του οχήματος.

Η αφαίρεση ενός φίλτρου αιθάλης από την εμπειρία σας είναι συχνό φαινόμενο, απαιτεί εξοπλισμό και εξειδικευμένες γνώσεις ή μπορεί να γίνει από τον οποιοδήποτε; Απαιτούνται άλλες παρεμβάσεις πχ. στον εγκέφαλο;

Προκειμένου να μην ανάβει το check engine (σε αυτοκίνητα έως EURO IV) ή να μην μπαίνουν σε safe mode (σε αυτοκίνητα EURO V και νεότερα), προκειμένου να αντικατασταθεί το φίλτρο θα πρέπει να γίνουν επεμβάσεις στον εγκέφαλο του οχήματος. Επομένως η αφαίρεση δεν μπορεί να γίνει παρά από επισκευαστές.

Η εμπειρία δείχνει ότι όπου αφαιρείται το φίλτρο, ο ιδιοκτήτης αντιμετωπίζει προβλήματα με την αισθητική του οχήματος (το όχημα εκπέμπει ένα μαύρο σύννεφο καπνού), με τις οσμές και τα σωματίδια εντός της καμπίνας του οχήματος (καθώς από την επανακυκλοφορία των εκπομπών πολλές φορές μέρος τους μπαίνει στην καμπίνα) και προβλήματα μείωσης απόδοσης λόγω του πειράγματος του εγκεφάλου.

Πολλές φορές, έχουν επικοινωνήσει μαζί μας, ιδιοκτήτες και επισκευαστές που αφαίρεσαν το φίλτρο ζητώντας μας να τους προμηθεύσουμε ένα καινούριο. Σε αυτή την περίπτωση, πέρα από το πολύ μεγάλο κόστος του νέου φίλτρου, παρατηρείται το φαινόμενο να μην μπορεί ο επισκευαστής να αναστρέψει τις αλλαγές στον εγκέφαλο του αυτοκινήτου, οπότε ακόμη και το καινούργιο ανταλλακτικό να μην λύνει το πρόβλημα.

Η αφαίρεση ενός φίλτρου αιθάλης από ένα όχημα πόσο νόμιμη είναι και ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες τόσο για τον ιδιοκτήτη του οχήματος όσο και για αυτόν που αφαίρεσε το φίλτρο αιθάλης;

Η αφαίρεση του φίλτρου μικροσωματιδίων μετατρέπει το όχημα σε σόμπα πετρελαίου (για να το πω λαϊκά). Ο πρώτος που εισπνέει τα μικροσωματίδια είναι ο χρήστης του οχήματος και στην συνέχεια όλοι όσοι έχουν την ατυχία να έρθουν σε επαφή με το όχημα.

Επομένως, το όχημα δεν πληροί τις προδιαγραφές ρύπων του κατασκευαστή και είναι παράνομη η κυκλοφορία του. Σε ότι αφορά τον επισκευαστή, εκείνος οφείλει να επισκευάζει το όχημα ώστε να πληροί τις προδιαγραφές κυκλοφορίας. Αν αφαιρεί το φίλτρο, παρανομεί αλλά και δεν επιτελεί την εργασία του (σκεφτείτε αν μια χημική βιομηχανία αφαιρούσε τα φίλτρα από τις εκπομπές της τι θα γινόταν ή αν οι αξονικοί τομογράφοι αφαιρούσαν τα φίλτρα μείωσης των εκπεμπόμενων ακτίνων).

Πως μπορεί να γίνει αντιληπτή κατά την άποψή σας η αφαίρεση ενός φίλτρου αιθάλης από ένα αυτοκίνητο αφού στην καυσανάλυση λόγω των ορίων μέτρησης δεν ανιχνεύεται από τον αναλυτή αιθάλης;

Αντιληπτή η αφαίρεση μπορεί να γίνει πολύ εύκολα από την κάπνα που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα χωρίς φίλτρο στις ανηφόρες.

Η συζήτηση για τα θεσμοθετημένα όρια εκπομπής είναι πολλή μεγάλη καθώς είναι ακόμη σε προδιαγραφές Euro I (επίπεδα 1992) και απαιτείται η άμεση αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου ώστε να εναρμονιστεί με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.

Υπάρχουν «οφέλη» για το όχημα και τον οδηγό χρήστη, από την αφαίρεση του φίλτρου αιθάλης;

Κατά την άποψή μου όχι, καθώς η διαδικασία της αφαίρεσης κοστίζει περίπου όσο η αναγέννηση, ενώ το πρόβλημα δεν λύνεται. Μάλιστα η μείωση της αξίας του αυτοκινήτου είναι τέτοια που το καθιστά μη εμπορεύσιμο στην συνέχεια.

Τι κατά την άποψή σας οδηγεί κυρίως τους επαγγελματίες στην αφαίρεση του φίλτρου σωματιδίων του οχήματος τους;

Το ευκαιριακό κέρδος.

Ποιες είναι οι θέσεις και οι προτάσεις σας προς τους επαγγελματίες επισκευαστές σχετικά με την αφαίρεση του φίλτρου σωματιδίων;

Οι επαγγελματίες επισκευαστές που σέβονται τον επάγγελμά τους και τους πελάτες τους θα πρέπει:

Α) Να αναβαθμίσουν το διαγνωστικό τους, ώστε να μπορούν να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα των σύγχρονων κινητήρων diesel
Β) Να ενημερωθούν για την σωστή χρήση του οχήματος, ώστε να μην μπλοκάρει το φίλτρο και στην συνέχεια να ενημερώνουν τον πελάτη τους
Γ) Να ακολουθούν και τα τρία στάδια αναγέννησης/καθαρισμού του φίλτρου που περιέγραψα παραπάνω πριν ενημερώσουν τον πελάτη τους, ότι το φίλτρο χρειάζεται αντικατάσταση

Τι άλλο θα θέλατε να προσθέσετε σχετικά με το θέμα αυτό;

Το σύστημα της μείωσης των εκπομπών του οχήματος είναι πια το δεύτερο πιο ακριβό μέρος του οχήματος μετά την μηχανή. Επομένως, σημαντική εκπαίδευση και εξειδίκευση απαιτούνται σε αυτούς που το χειρίζονται. Η εικόνα του επισκευαστή που ξεβίδωνε ένα μέρος της εξάτμισης, τοποθετούσε ένα καινούριο και το αυτοκίνητο έφευγε, έχει περάσει αναστρεπτί. Το σύστημα της εξάτμισης αποτελείται πια από πολύπλοκες συσκευές που κάνουν εξελιγμένες χημικές και ηλεκτροχημικές αντιδράσεις, επομένως οι επισκευαστές οφείλουν να ενημερώνονται πριν προβαίνουν στο service τους.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter