Ηλεκτρομαγνητικός έλεγχος ευστάθειας κολώνας τιμονιού

Υδραυλικά συστήματα υποβοήθησης  τιμονιού με ηλεκτρομαγνητικό έλεγχο της υδραυλικής βαλβίδας της κολώνας του τιμονιού, Speed Sensitive Power Steering (SSPS), ένα απλό και αξιόπιστο σύστημα.

Το σύστημα υδραυλικής  υποβοήθησης  με έλεγχο της δύναμης περιστροφής υποβοήθησης της  υδραυλικής βαλβίδας της κολώνας του τιμονιού  αποτελεί μία εφαρμοσμένη τεχνολογία από το 1988 όπου η   Ford  παρουσίασε το Variable-Assist Power Steering  (VAPS), το οποίο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο Lincoln Continental.

Το σύστημα μεταβλητής υποβοήθησης με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την εφαρμογή των ηλεκτρονικών αποτέλεσε μία οικονομική και αξιόπιστη λύση για διάφορους κατασκευαστές.

Το σύστημα SSPS εργάζεται όπως τα συμβατικά υδραυλικά συστήματα υποβοήθησης. Πλην όμως  εδώ η δύναμη της υποβοήθησης ελέγχεται ηλεκτρομαγνητικά  και αυξάνεται ή μειώνεται ανάλογα με την ταχύτητα του οχήματος οπότε ανάλογος είναι και ο έλεγχος της δύναμης περιστροφής της κολώνας του τιμονιού.

Η λειτουργία του συστήματος βασίζεται στο σήμα εισόδου, την ταχύτητα οχήματος,  που αποστέλλεται από τη ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης κινητήρα  στη ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης του υδραυλικού τιμονιού. Στη συνέχεια η μονάδα SSPS βάσει αυτού του σήματος προσδιορίζει την επιθυμητή υδραυλική υποβοήθηση και ανάλογα ελέγχει τη σωληνοειδή βαλβίδα με ένα σήμα διαμόρφωσης πλάτους παλμού. Η ένταση του ρεύματος που διαρρέει τη σωληνοειδή βαλβίδα κυμαίνεται από 0 έως 3 Α.

elegxos timonioy4

Σχηματική διάταξη εξαρτημάτων

  1. Διάταξη Κρεμαγιέρας
  2. Αντλία Υδραυλικού Τιμονιού
  3. Δοχείο Υγρών Υδραυλικού Τιμονιού
  4. Πρίζα διάγνωσης
  5. Προειδοποιητική Λυχνία
  6. Ηλεκτρονική Μονάδα Ελέγχου EBCM
  7. Μονάδα Ελέγχου SSPS
  8. Σώμα Σωληνοειδούς Βαλβίδας

Όταν η ταχύτητα του οχήματος είναι μηδενική, η ένταση του ρεύματος που διαρρέει τη σωληνοειδή βαλβίδα είναι μηδενική. Η σωληνοειδής βαλβίδα του ενεργοποιητή SSPS, δε βοηθά στην παρεχόμενη μεταβολή της παροχής και της πίεσης του λιπαντικού  η οποία καθορίζεται μόνο από την ακρίβεια ελέγχου δύναμης της ράβδου στρέψης και της αντλίας. Το υδραυλικό υγρό ρέει μέσα από τη βαλβίδα στην κολώνα του τιμονιού, ώστε το σύστημα να  παρέχει τη μέγιστη υποβοήθηση προκειμένου να υπάρχει ευκολία στην αλλαγή πορείας, τους ελιγμούς, τη στάθμευση κλπ.

Όσο η ταχύτητα του οχήματος αυξάνεται, η ένταση του ρεύματος που διαρρέει τη σωληνοειδή βαλβίδα αυξάνεται ελεγχόμενα από τη ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης του υδραυλικού τιμονιού SSPS, από τα 0 έως και τα 3Α. Η αυξανόμενη ένταση του ρεύματος μαγνητίζει τους δύο πόλους,  τον εσωτερικό και τον εξωτερικό με αποτέλεσμα αυτοί να έλκονται, και να δυσκολεύουν μ' αυτόν τον τρόπο την κίνηση περιστροφής της πυξίδας του τιμονιού. Αυτό μειώνει την υποβοήθηση που ασκείται στην πυξίδα του τιμονιού, ώστε το τιμόνι να γίνεται πιο σκληρό και να αυξάνεται η σταθερότητα και η κατευθυντικότητα του οχήματος.

Σημείωση

elegxos timonioy3
Εκτός από τη σωληνοειδή βαλβίδα (ενεργοποιητή) και την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου SSPS, ο σχεδιασμός του συστήματος SSPS είναι κατά βάση ίδιος με αυτόν των συμβατικών συστημάτων υποβοήθησης.

Ηλεκτρονική Μονάδα Ελέγχου SSPS

Η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου SSPS είναι τοποθετημένη στην κολώνα του τιμονιού και συγκρίνει συνεχώς την τρέχουσα τιμή του ρεύματος που ασκείται στη ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα βαλβίδα του ενεργοποιητή SSPS, με την ιδανική τιμή ρεύματος που υπολογίζεται βάσει της ταχύτητας του οχήματος και πραγματοποιεί διορθώσεις. Η ταχύτητα του οχήματος λαμβάνεται από την ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης κινητήρα.

elegxos timonioy2

Σχήμα: Η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου SSPS είναι τοποθετημένη στην κολώνα του τιμονιού

Ενεργοποιητής Συστήματος SSPS

Ο ενεργοποιητής SSPS είναι τοποθετημένος πάνω στην κρεμαγιέρα. Στο εσωτερικό του ενεργοποιητή υπάρχει μια ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα. Πάνω από αυτή τη βαλβίδα είναι τοποθετημένοι δυο μαγνητικοί πόλοι, ο εσωτερικός κι ο εξωτερικός, Ο εσωτερικός μαγνητικός πόλος είναι σε εμπλοκή με τον άξονα του πινιόν, ενώ ο εξωτερικός με το πινιόν. Η ευαισθησία του τιμονιού ποικίλλει ανάλογα με την ηλεκτρομαγνητική δύναμη που ασκείται στους πόλους από τη ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα.

Μέρη ηλεκτρομαγνητικής βαλβίδας

  1. Ηλεκτρομαγνητική Βαλβίδα
  2. Άξονας Πινιόν
  3. Εξωτερικός Μαγνητικός Πόλος
  4. Εσωτερικός Μαγνητικός Πόλος
  5. Κάλυμμα Βαλβίδας
  6. Σώμα Βαλβίδας
  7. Ασφαλιστικός Πείρος
  8. Πινιόν
  9. Προστατευτικός Δακτύλιος

 

 

WorkshopData Car Truck

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter