Γνωρίζετε για τον υπολογισμό ηλικίας του καυσίμου σε υβριδικά πετρελαιοκίνητα;

Τα «έξυπνα» αυτοκίνητα συνήθως με δύο πηγές ενέργειας (υβριδικό – πετρελαιοκίνητο όχημα) διαθέτουν σύστημα υπολογισμού εκτιμώμενης ηλικία καυσίμου.

Αν ένα (έξυπνο αυτοκίνητο) όπως το νέο Volvo V60 Plug-In Hybrid φορτίζεται συνέχεια και χρησιμοποιείται μόνον για μικρές διαδρομές αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο κινείται κυρίως με την ηλεκτροκίνηση, οπότε ο πετρελαιοκινητήρας θα χρησιμοποιείται σπάνια. Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση του καυσίμου είναι μικρή.

Για να αποφευχθούν προβλήματα λειτουργίας λόγω της μη χρήσης του καυσίμου ή ECM διαθέτει έναν μετρητή, ο οποίος υπολογίζει την μέση ηλικία του καυσίμου. Ο μετρητής κοιτάει τις ημερολογιακές ημέρες και την πλήρωση του καυσίμου και πώς αυτή μεταβάλλεται με τον χρόνο. Εφόσον η τάπα του καυσίμου ανοίξει από τον ηλεκτρικό διακόπτη στην μονάδα διακοπτών φωτισμού τότε θα πρέπει να προστεθούν τουλάχιστον 3 λίτρα καυσίμου για να θεωρήσει το σύστημα του αυτοκινήτου ότι έχει γίνει συμπλήρωση καυσίμου. Αν το άνοιγμα της τάπας δεν γίνει ηλεκτρικά, π.χ. άνοιγμα ανάγκης, τότε θα πρέπει να προστεθούν τουλάχιστον 8 λίτρα καυσίμου για να θεωρηθεί ότι έχει γίνει συμπλήρωση καυσίμου.

Εφόσον αναγνωριστεί συμπλήρωση καυσίμου η ECM υπολογίζει την μέση ηλικία του καυσίμου με βάση την ποσότητα καυσίμου πριν και μετά την πλήρωση.

Όσο περισσότερο καύσιμο συμπληρώνεται, τόσο μειώνεται η μέση ηλικία του καυσίμου

Ο μετρητής χρησιμοποιείται για δύο λειτουργίες:

  • Αναγνώριση παλαιού καυσίμου
  • Μείωση της πιθανότητας να βουλώσει το φίλτρο καυσίμου.

Παλαιό καύσιμο

Αν το πετρέλαιο μέσα στο ρεζερβουάρ είναι πολύ παλιό, τότε υπάρχει ο κίνδυνος δημιουργίας άλγης (μυκήτων), και πιο συγκεκριμένα το καύσιμο οξειδώνεται με τον καιρό. Μέσα στο οξειδωμένο πετρέλαιο δημιουργούνται οξέα τα οποία φθείρουν εξαρτήματα από πλαστικό, λάστιχο και μέταλλο. Για να αποφευχθούν ζημιές εξαιτίας του, το καύσιμο που είναι παλαιότερο από έξι μήνες, είναι ανεπιθύμητο. Ανάλογα με την ηλικία που υπολογίζει η ECM έχουμε τα εξής:

  • Εφόσον είναι παλαιότερο από 5 μήνες (150 ημέρες), εμφανίζεται στην οθόνη οργάνων (DIM) ένα μήνυμα με το οποίο ενημερώνει τον οδηγό ότι το καύσιμο είναι ακατάλληλο κα συστήνει στον οδηγό να χρησιμοποιήσει τον πετρελαιοκινητήρα, ως κύρια μονάδα κίνησης.
  • Εφόσον είναι παλαιότερο από 6 μήνες (180 ημέρες): Εμφανίζεται ένα μήνυμα στην οθόνη οργάνων: «Ακατάλληλο καύσιμο, ξεκινήστε τον πετρελαιοκινητήρα για να καταναλώσετε το καύσιμο».

Βουλωμένο φίλτρο

Το πετρέλαιο κίνησης έχει διαφορετικά συστατικά ανάλογα με την χώρα παραγωγής του. Οι ιδιότητες του καυσίμου στο κρύο αποτελούν ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του. Τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν εφόσον η θερμοκρασία του καυσίμου είναι κάτω από το επίπεδο που το καύσιμο μπορεί να διαχειριστεί είναι η δημιουργία σωματιδίων παραφίνης στο καύσιμο τα οποία στερεοποιούνται και επικάθονται στον φίλτρο καυσίμου.

Κατά την λειτουργία του πετρελαιοκινητήρα το καύσιμο θερμαίνεται λόγω της κυκλοφορίας του στον κινητήρα και της θερμότητάς του, οπότε παρουσιάζει λιγότερα προβλήματα στερεοποίησης και αποφεύγεται το βούλωμα των φίλτρων. Σε ένα υβριδικό αυτοκίνητο, το οποίο κινείται χωρίς την εκκίνηση του πετρελαιοκινητήρα, υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του βουλωμένου φίλτρου, σε περιόδους με χαμηλές θερμοκρασίες.

ipologsmos ilikias1

Αποφυγή της Ηλεκτροκίνησης με παρέμβαση του εγκεφάλου (ECM)

Στις περισσότερες χώρες με χαμηλές θερμοκρασίες, διατίθενται δύο είδη πετρελαίου (με διαφορετική αντοχή στις θερμοκρασίες), ένα για χειμώνα και ένα για καλοκαίρι.

Για να αποφευχθεί η περίπτωση να έχει παραμείνει μέσα στο ρεζερβουάρ θερινό καύσιμο τον χειμώνα, ο εγκέφαλος ECM χρησιμοποιεί τον μετρητή για να παρακολουθήσει την μέση ηλικία του καυσίμου και την εξωτερική θερμοκρασία. Σε μια συγκεκριμένη θερμοκρασία η ECM μπορεί να αποφύγει την ηλεκτροκίνηση και αντίθετα να εξαναγκάσει την λειτουργία του πετρελαιοκινητήρα. Από την στιγμή που οι παράμετροι αυτής της ενέργειας καθορίζονται από την εξωτερική θερμοκρασία σε συνδυασμό με την ποιότητα του καυσίμου της κάθε χώρας, υπάρχουν πέντε διαφορετικά προγράμματα τα οποία καθορίζουν πότε θα πρέπει να αποφευχθεί η ηλεκτροκίνηση.

Η θερμοκρασία με βάση την οποία αποφασίζεται κάτι τέτοιο μπορεί να διαφέρει σημαντικά ανάλογα με την αγορά, και την εκτιμώμενη ηλικία του καυσίμου. Για παράδειγμα σε ορισμένες αγορές μπορεί να παρουσιάζονται προβλήματα με την θερμοκρασία στους 0°C, σε ένα καύσιμο ηλικίας 180 ημερών, ενώ στην Σουηδική αγορά (όπου το καύσιμο είναι το ίδιο όλη την χρονιά) η θερμοκρασία θα πρέπει να πέσει κάτω από τους -37°C πριν αποφασιστεί η διακοπή της ηλεκτροκίνησης για καύσιμο της ίδιας ηλικίας.

Αν ο οδηγός αποφασίσει να αλλάξει την οδηγική επιλογή σε PURE σε περίπτωση που ο πετρελαιοκινητήρας έχει ξεκινήσει λόγω του παραπάνω προβλήματος, τότε η μονάδα DIM τον ενημερώνει ότι «η επιλογή PURE δεν είναι διαθέσιμη λόγω των θερμοκρασιακών περιορισμών». Σε περίπτωση που κάποιες από τις παραμέτρους ελέγχου αλλάξει, όπως π.χ. η αύξηση της θερμοκρασίας τότε η μονάδα DIM ενημερώνει τον οδηγό ότι η επιλογή PURE είναι διαθέσιμη ξανά.

Τα διαφορετικά λογισμικά είναι χωρισμένα με βάση τις παρακάτω χώρες

  • Σουηδία
  • Γερμανία και Αυστρία
  • Νορβηγία, Δανία, Ελβετία, Ισλανδία και Φινλανδία
  • Μ. Βρετανία, Ιρλανδία, Βέλγιο, Γαλλία, Λουξεμβούργο, και Ολλανδία
  • Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ελλάδα και όλες οι υπόλοιπες χώρες.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

facebook logored gplus red YouTube redr Twitter