Ιστορικά Οχήματα Fiat- Ziu - Scania Vabis

Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία τύπου FΙΑΤ

Τα πρώτα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στην Ελλάδα ήλθαν από την Ιταλία και ήταν κατασκευής των εργοστασίων FIAT για το μηχανικό μέρος τους και C.GE {Compania Generale di Elettricita) για το ηλεκτρικό. Κατασκευάστηκαν το έτος 1939 δώδεκα οχήματα διαξονικά, δέκα από τα οποία κυκλοφόρησαν στον Πειραιά από το 1948 μέχρι το 1983. Τα δύο εξ αυτών μεταφέρθηκαν στην Γερμανία κατά την αποχώρηση των γερμανικών στρατευμάτων.

Τα κύρια χαρακτηριστικά αυτών των οχημάτων ήταν:

  • Διαστάσεις Μ8832 χ Π2440 χ Υ2900 χλστ.
  • Χωρητικότητα 28 επιβάτες καθήμενοι και 28 επιβάτες όρθιοι.
  • Ισχύς 2χ61ΚW, 600 VDC τύπου σειράς. Δύο κινητήρες, ένας σε κάθε οπίσθιο ζεύγος τροχών
  • Τα οχήματα δεν είχαν διαφορικό και η διαφοροποίηση των στροφών των οπίσθιων τροχών εγένετο με την ρύθμιση των στροφών των δύο κινητήρων.
  • Όλα τα βοηθητικά κυκλώματα φωτισμού, σήμανσης κλπ. εργάζονταν με τάση 600 VDC.
  • Η ρύθμιση των στροφών των κινητήρων γινόταν με εφαπτήρες, οι οποίοι άνοιγαν και έκλειναν μέσω ενός ηλεκτροπνευματικού συστήματος

Στις φωτογραφίες 1,2 και 3 εικονίζονται η εξωτερική εμφάνιση, η  θέση του οδηγού και το πηδάλιο και το συγκρότημα των εφαπτήρων για την μεταβολή των σροφών του κινητήρα

Εικόνα 1

Εικόνα 2

Εικόνα 3

Ρωσικά τρόλλεϋ ZiU (3ιιιΥ)

Τα τρόλλεϋ αυτά ήταν κατασκευής του εργοστασίου ENERGOMA CHEXPORT. Κυκλοφόρησαν 356 οχήματα μεταξύ 1978 - 2003. Τα 126 οχήματα παρελήφθησαν κατά τα έτη 1972-1980, 50 οχήματα παρελήφθησαν το έτος 1983, 80 οχήματα τα έτη 1984-1985 και 100 οχήματα τα έτη 1990-92.

Τα τρόλλεϋ αυτά αποσύρθηκαν σταδιακά από την Αθήνα από το έτος 2000 μέχρι & το 2003. Τα κύρια χαρακτηριστικά αυτών των οχημάτων ήταν:

  • Διαστάσεις : Μ 1194 χ Π2500 χ Υ3347 χλστ.
  • Χωρητικότητα: 24 επιβάτες καθήμενοι και 76 όρθιοι επιβάτες
  • Ισχύς: Ένας ηλεκτρικός κινητήρας 120 KW; 600 VDC τύπου σύνθετου διέγερσης για τα πρώτα 176 τρόλλεϋ και 150 KW, 600 VDC τύπου σειράς για τα υπόλοιπα 180 τρόλλεϋ.

Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους ήταν ο ηλεκτρομηχανολογικός μηχανισμός ρύθμισης των στροφών του κινητήρα έλξης μέσω παρεμβολής αντιστάσεων στο  κύκλωμα  του κινητήρα για την ρύθμιση των στροφών του οχήματος.

Στις φωτογραφίες 4 και 5 εικονίζονται η εξωτερική εμφάνιση του οχήματος και η θέση του οδηγού με το πηδάλιο.

Εικόνα 4

Εικόνα 5

Scania Vabis 87157

Ο Άγγελος  Καρυτσιώτης, μέλος της Ομάδας Έρευνας και Μελέτης της Ιστορία των Συγκοινωνιών στη Ελλάδα «Οι φίλοι του λεωφορείου», το βρήκε στη μάντρα ενός παλιατζή να στέκεται σκουριασμένο και ξεχαρβαλωμένο. Το αγόρασε με δικά του χρήματα και επειδή δεν υπήρχε η δυνατότητα να το επισκευάσει, το δώρισε στην ΕΘΕΛ, με αντάλλαγμα να παραχωρείται στην Ομάδα για βόλτα δύο τρεις φορές το χρόνο.

Το αμάξωμα το είχε σχεδιάσει ο Ιωάννης Φίτσιος, το 1957, και την παρθενική του εμφάνιση στους ελληνικούς δρόμους έκανε ένα χρόνο αργότερα. Ήταν ενταγμένο στο 4ο ΚΤΕΛ της Αθήνας, ενώ το 1981 αποσύρθηκε από την κυκλοφορία.

Εικόνα 6

Εικόνα 7

Εικόνα 8

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tagged under

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΕΕΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφημερίδα
Το Συνεργείο του Αυτοκινήτου

 

Σαρανταπόρου 70
Χαλάνδρι, 15231 - Χάρτης

 

Τ 210 2825611, 210 6754419
F 210 2842420

 

info@tosynergeio.gr

 

 

Social Media

Facebook-color Instagram-color youtube-color Twitter linkedin