Αυτές οι μάρκες αυτοκινήτων με έδρα την Κίνα είναι καθιερωμένοι κατασκευαστές EV σε εγχώριο και παγκόσμιο επίπεδο, ενώ ορισμένες είναι συναρπαστικοί ανερχόμενοι παίκτες.
Αυτή η λίστα δεν είναι ιδιαίτερα δεδομένη, καθώς οι επιδόσεις πωλήσεων αλλάζουν από μήνα σε μήνα και από έτος σε έτος, ανάλογα με τη δημοτικότητα των τελευταίων εκδόσεων τους. Ξεκινάμε με την παρουσίαση σύμφωνα με τα τελευταία στοιχειά που έχουμε συλλέξει.
1. BYD
Ιδρυτής: Wang Chuanfu
Έτος ίδρυσης: 2003
Έδρα: Shenzen, Κίνα
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 94.9 δις δολάρια
Η BYD, συντομογραφία του Build Your Dreams, είναι μια καταξιωμένη μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων με έδρα το Shenzen της Κίνας, με επιπλέον εργοστάσια παραγωγής στο Xi'an και στην Changsha.
Η BYD είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Η μητρική εταιρεία της αυτοκινητοβιομηχανίας, BYD Co. Ltd., ξεκίνησε τη ζωή της το 1995 ως κατασκευαστής μπαταριών προτού επεκτείνει την παραγωγή της για να συμπεριλάβει ηλεκτρικά οχήματα στις αρχές του αιώνα. Αν και η Κίνα είναι η κύρια αγορά της, η ευρεία αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει και διαθέτει EV, plug-in υβριδικά και επαγγελματικά ηλεκτρικά οχήματα σε περισσότερες από 70 χώρες και περιοχές, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Αξιοσημείωτα μοντέλα επιβατικών οχημάτων της BYD είναι τα μεσαία SUV BYD Atto 3, BYD Tang, τα αυτοκίνητα πόλης BYD e1, BYD Seagull, τα MPV BYD e6, BYD M3e και πάρα πολλά ακόμη μοντέλα σε όλες τις κατηγορίες.
2. Li Auto
Ιδρυτής: Li Xiang
Έτος ίδρυσης: 2015
Έδρα: Beijing, China.
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 23.7 δις δολάρια
Με τις μηχανολογικές και κατασκευαστικές εγκαταστάσεις της στο Changzhou στην ανατολική Κίνα, η Li Auto είναι μια αναδυόμενη μάρκα EV, που έκανε το ντεμπούτο της στο Nasdaq το 2020.
Η κινεζική εταιρεία αυτοκινήτων εστιάζει στις plug-in-υβριδικές τεχνολογίες ηλεκτρικών οχημάτων. Επιπλέον, προσφέρει και υπηρεσίες ενοικίασης. Η πρώτη κυκλοφορία ήταν το ηλεκτρικό SUV Li ONE το 2021, ένα από τα κορυφαία σε πωλήσεις της χώρας.
Τα δύο κύρια μοντέλα EV της Li Auto είναι τα Li ONE SUV και Li L9 SUV.
3. SAIC Motor
Έτος ίδρυσης: 1955
Έδρα: Shanghai, China.
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 23.61 δις δολάρια
Η SAIC Motor είναι η μεγαλύτερη κρατική εταιρεία αυτοκινήτων στην Κίνα. Επενδύει σε μεγάλο βαθμό σε ηλεκτρικά οχήματα, σε συνεργασία με τη General Motors (GM) και τη Volkswagen για να επεκτείνει τη διεθνή της εμβέλεια. Επιπλέον, η SAIC πουλά πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα τοπικά με τα εμπορικά σήματα της, όπως MG, Roewe, Maxus, Baojun, Wuling, IM και Feifan. Συλλογικά, η SAIC και οι θυγατρικές της μάρκες και κοινοπραξίες πούλησαν εκατομμύρια οχήματα ετησίως.
Τα PHEV και τα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα SAIC που παράγονται με τη Volkswagen περιλαμβάνουν τα e-Tharu, ID.4, Passat PHEV και Tiguan PHEV.
4. Changan
Ιδρυτής: China South Industries Group
Έτος ίδρυσης: 1862
Έδρα: Chongqing, China
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 14.21 δις δολάρια
Ιδρύθηκε τον δέκατο ένατο αιώνα ως εργοστάσιο στρατιωτικού εξοπλισμού, η εταιρεία άρχισε στη συνέχεια να κατασκευάζει εμπορικά φορτηγά, φορτηγά βαρέως τύπου και επιβατικά οχήματα.
Οι Oshan και Kaicene είναι μεταξύ των υπο-εμπορικών σημάτων της Changan Automobile και η εταιρεία έχει αναπτύξει από κοινού αυτοκίνητα με τη Ford και τη Mazda. Σε συνεργασία με την Huawei, η Changan σχεδιάζει να καταργήσει σταδιακά τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα και να μετατραπεί πλήρως σε κατασκευαστή μόνο για EV.
Η γκάμα των μοντέλων της εταιρείας περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τα Changan Benni, Changan CS15 και CS75, Changan Honor, Changan Ford Kuga και Changan Ford Mondeo Energi.
5. NIO
Ιδρυτής: William Li
Έτος ίδρυσης: 2014
Έδρα: Shanghai, China
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 13.9 δις δολάρια
Η Tencent (παραγωγός της εφαρμογής WeChat), η Baidu και η Lenovo είναι σημαντικοί επενδυτές στη NIO, μια κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων υψηλής ποιότητας. Μόνη ή από κοινού, αυτή η εταιρεία EV πουλά έξυπνα και αυτόνομα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολυτελείας αναπτύσσοντας τεχνολογίες επόμενης γενιάς και τεχνητή νοημοσύνη.
Τα προϊόντα της περιλαμβάνουν καινοτόμες λύσεις φόρτισης και άλλες υπηρεσίες με επίκεντρο τον χρήστη εντός του οικοσυστήματος NIO OS και NIO Autonomous Driving (NAD). Το NIO ET7 ήταν το πρώτο μοντέλο αυτόνομης οδήγησης της κινεζικής μάρκας.
Η σειρά των μοντέλων της εταιρείας περιλαμβάνει τα μεσαία SUV NIO EC6, NIO ES6, NIO ES7, τo μεγάλo SUV ΝΙΟ ES8 και το κουπέ NIO EP9.
6. GEELY
Ιδρυτής: Li Shufu
Έτος ίδρυσης: 1986
Έδρα: Hangzhou, China
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 12.5 δις δολάρια
Ο Όμιλος Geely Holding ίδρυσε την Geely Auto το 1997 για να εισέλθει στην βιομηχανία αυτοκινήτων. Άλλες μάρκες αυτοκινήτων που η μητρική εταιρεία κατέχει, είναι συνιδιοκτήτης ή συνεργάζεται, περιλαμβάνουν τις Geometry, Zeekr, Lynk & Co., Volvo, Polestar, Proton και Lotus. Με πολλά κέντρα Ε&Α, γραφεία σχεδιασμού και εγκαταστάσεις παραγωγής στην Κίνα, τη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και τη Νοτιοανατολική Ασία, η Geely και οι συνδεδεμένες μάρκες της συγκαταλέγονται στους κορυφαίους σε πωλήσεις Κινέζους κατασκευαστές παγκοσμίως.
Μερικά από τα πρόσφατα μοντέλα της εταιρείας περιλαμβάνουν τα Geely Emgrand EC7, Geely Emgrand EV300, Geely Emgrand GL PHEV, Geely Emgrand GS Cross PHEV, Geely Geometry A, Geely Geometry C, Geely Borui GE, Geely Bin Yue Ranger 260T PHEV, Geely Xing Yue Star T400, Geely JIA-JI PHEV, Geely X1 Mini EV.
7. Xpeng
Ιδρυτής: He Xiaopeng, Xia Heng, Lei Jun
Έτος ίδρυσης: 2014
Έδρα: Guangzhou, China
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 7.9 δις δολάρια
Με γραφεία στην Αμερική και δημόσιες συναλλαγές στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, αυτή η εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων και τεχνολογίας με έδρα την Κίνα κλιμακώνει το διάγραμμα εγχώριων πωλήσεων τον τελευταίο καιρό. Αναπτύσσει έξυπνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με ενσωματωμένα χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης και τεχνολογίες Διαδικτύου.
Η XPeng έχει σχεδιάσει διαδραστικά συστήματα φωνής, παρόμοια με την Alexa της Amazon, και ψηφιακούς βοηθούς στο αυτοκίνητο, κερδίζοντας τη δημοτικότητά της στα ηλεκτρικά οχήματα μεταξύ των νέων οικογενειών.
Τα δημοφιλή μοντέλα της μάρκας περιλαμβάνουν τα XPeng G9 SUV, XPeng G3i SUV, Xpeng P7 sedan, XPeng P5 sedan
8. FAW
Ιδρυτής: FAW Group
Έτος ίδρυσης: 1997
Έδρα: Changchun, China
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 5.55 δις δολάρια
Η μητρική εταιρεία και ένας από τους πιο εξέχοντες κρατικούς κατασκευαστές, ο Όμιλος FAW (που ιδρύθηκε το 1953), ίδρυσε την FAW Car το 1997. Εκτός από τη μάρκα FAW, ο Όμιλος πουλάει επίσης οχήματα χρησιμοποιώντας τις άλλες μάρκες του, Hongqi και Bestune, καθώς και σε συνεργασίαμε την Toyota και τη Volkswagen. Ο Όμιλος δεν κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα. Εμπορικά λεωφορεία και φορτηγά αποτελούν μέρος της σειράς προϊόντων της.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της FAW και της κοινοπραξίας περιλαμβάνουν τα FAW Besturn B30/B50, FAW Besturn X40EV/X80EV, FAW Junpai A70E/D80E, FAW Oley, FAW Senia R7 EV, FAW Toyota IZOA, FAW VW e-Bora, FAW VW e-Golf, FAW VW ID.4 Crozz.
9. JAC Motors
Έτος ίδρυσης: 1964
Έδρα: Hefei, China
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 3.69 δις δολάρια
Τα προϊόντα αυτής της κινεζικής εταιρείας αυτοκινήτων είναι ένας ισορροπημένος συνδυασμός εμπορικών και επιβατικών οχημάτων, με τα EV να αποτελούν μικρότερο ποσοστό της συνολικής παραγωγής της. Η JAC έχει τρεις υπο-εμπορικές επωνυμίες υπό την ομπρέλα της: Heyue (διακόπηκε το 2017), Refine και Jiayue. Αν και δεν είναι τα πιο εντυπωσιακά σχεδιαστικά, αυτά τα EV είναι προσιτά και στοχεύουν στην ευρύτερη κύρια αγορά.
Μερικά από τα μοντέλα της εταιρείας είναι τα JAC iEV A50/A60, JAC iEV J4, JAC iEV4/iEV5 και JAC iEVS4.
10. BAIC Motor
Ιδρυτής: Xu Heyi
Έτος ίδρυσης: 1958
Έδρα: Beijing, China
Κεφάλαιο αγοράς 2023: 2.25 δις δολάρια
Η BAIC Motor είναι μέρος του Ομίλου BAIC, που ανήκει στη δημοτική κυβέρνηση του Πεκίνου. Αυτό που ξεκίνησε ως κατασκευαστής επαγγελματικών οχημάτων, όπως λεωφορείων και φορτηγών, η μητρική εταιρεία ίδρυσε την BJEV (Beijing Electric Vehicle Co., Ltd.) το 2009, βάσει της οποίας πουλά τη γκάμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της – η BAIC τελικά απέκλεισε την BJEV το 2017 με δημιουργία της επωνυμίας ARCFOX. Παρά τις χαμηλές πωλήσεις τα τελευταία χρόνια, η BAIC παραμένει ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές EV στην Κίνα.
Μεταξύ της εκτενούς λίστας ηλεκτρικών αυτοκινήτων της κινεζικής μάρκας είναι και τα BAIC E150, BAIC EC180, BAIC EC3/EC5, BAIC EH300, BAIC ES210/EU260, BAIC EU5/EU7, BAIC EV12/EV300, BAIC EX3, η σειρά επιβατικών BEIJING και η σειρά SUV εκτός δρόμου BEIJING BJ.
Υποσχόμενοι Κινέζοι κατασκευαστές EV
Αν και είναι μάρκες που βασίζονται αποκλειστικά σε EV, η ταχεία άνοδός τους με τα συναρπαστικά πλήρως επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά μοντέλα τους, κάνει τις εταιρείες EV να προσέχουν καθώς περισσότερες νεοφυείς επιχειρήσεις ανταγωνίζονται για ένα μερίδιο της αγοράς οχημάτων νέας ενέργειας (NEV).
11. ARCFOX
Ιδρυτής: BAIC Group
Έτος ίδρυσης: 2017
Έδρα: Beijing, China
Αν και ο Όμιλος BAIC έχει πολλές μάρκες αυτοκινήτων ως θυγατρικές, η Arcfox είναι μια καινοτόμος υπο-μάρκα αφιερωμένη στην ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η κινεζική μάρκα EV έκανε πρεμιέρα στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης 2019, αποκαλύπτοντας το σχέδιό της για την ευαισθητοποιημένη για το περιβάλλον ευρωπαϊκή αγορά.
Η απόδοση των πωλήσεών της αυξάνεται σταθερά και τα αξιοσημείωτα μοντέλα EV περιλαμβάνουν τα Arcfox Lite, Arcfox alpha-T, Arcfox alpha-S, Arcfox GT.
12. Skyworth Auto
Ιδρυτής: Skywell
Έτος ίδρυσης: 2017
Έδρα: Nanjing, China.
Σχετικά νέα στην αγορά EV, η Skywell άρχισε να αναπτύσσει το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο το 2017 και άρχισε να πουλά το Skywell ET5 το 2020.
Η μητρική εταιρεία μετονόμασε το τμήμα κατασκευής EV το 2021 σε Skyworth Auto για μια σαφέστερη διάκριση και το ET5 υιοθέτησε ομοίως στη συνέχεια αλλαγή ονόματος σε Skyworth EV6.
13. NETA (Hozon Auto)
Ιδρυτής: Fang Yunzhou
Έτος ίδρυσης: 2018
Έδρα: Shanghai, China
Η Hozon Auto είναι ένας σχετικά νέος αλλά πολλά υποσχόμενος κινέζος κατασκευαστής EV. Καθιέρωσε τη μάρκα NETA το 2018. Το συμπαγές SUV N01 – που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά – ήταν το πρώτο μοντέλο EV παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η NETA πούλησε πάνω από 60.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2021, με στόχο να διπλασιάσει τον αριθμό τον επόμενο χρόνο.
Μερικά από τα μοντέλα της εταιρείας είναι τα NETA N01/N03, NETA U/V, NETA Eureka και NETA S.
14. Aiways
Ιδρυτής: Fu Qiang, Gu Feng
Έτος ίδρυσης: 2017
Έδρα: Shanghai, China
Η Aiways, που ιδρύθηκε το 2017, είναι μια κινεζική εταιρεία που κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα και προσφέρει υπηρεσίες κινητικότητας. Η εταιρεία διαθέτει μονάδα παραγωγής EV στο Shangrao (επαρχία Jiangxi) και βάση κατασκευής μπαταριών στο Changshu (επαρχία Jiangsu) και οι βασικές τεχνολογίες της καλύπτουν την ηλεκτρική κίνηση και την τεχνητή νοημοσύνη.
Νέα στη σκηνή των EV, η νεοσύστατη κινεζική μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων έχει δύο συμπαγή ηλεκτρικά crossover στην παραγωγή, τα Aiways U5 και Aiways U6.
15. Leapmotor
Ιδρυτής: Fu Liquan, Zhu Jiangming
Έτος ίδρυσης: 2015
Έδρα: Hangzhou, China
Η Leapmotor ανέπτυξε από κοινού το τσιπ τεχνητής νοημοσύνης με την Zhejiang Dahua Technology (μια εταιρεία τεχνολογίας καμερών ασφαλείας) ως μέρος των τεχνολογιών έξυπνων ηλεκτρικών αυτοκινήτων των αυτόνομων οχημάτων της.
Η Leapmotor συνεργάστηκε επίσης με την κρατική αυτοκινητοβιομηχανία FAW για την ανάπτυξη βασικών έξυπνων τεχνολογιών EV και καινοτόμων μέτρων παραγωγής, καθώς και την κατασκευή βασικών εξαρτημάτων EV.
Με τις αυξανόμενες επιδόσεις πωλήσεων και τις σύγχρονες εσωτερικές τεχνολογίες, αναμένουμε ότι η Leapmotor θα ξεπεράσει πολλούς από τους ανταγωνιστές της τα επόμενα χρόνια.
Μεταξύ των σημερινών μοντέλων EV παραγωγής της Leapmotor είναι τα Leapmotor C01, Leapmotor C11, το μικρό σπορ Leapmotor S01 και το Leapmotor T03.
Άλλες μάρκες EV στην Κίνα
Η βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μια ακμάζουσα αγορά με πολλούς παίκτες. Αν και οι δεκαπέντε εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων που αναφέρονται παραπάνω καταλαμβάνουν σημαντικό μερίδιο της αγοράς, αξίζει να αναφερθούν και οι παρακάτω Κινέζοι κατασκευαστές:
Chery, GAC Aion, Great Wall Motors, DFM (Dongfeng Motor Corporation), Weltmeister, Hongqi, Lynk & Co., WEY (owned by Great Wall Motors), Baojun, Bestune, Seres (Spanos Group)