Η συντήρηση των κιβωτίων αυτών και ειδικά η αντικατάσταση λιπαντικού απαιτεί γνώση, προσοχή, εξοπλισμό και ειδικά εργαλεία.
Το λιπαντικό αποτελεί, όχι μόνο το μέσο για την λίπανση των στοιχείων του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων αλλά επιπλέον αποτελεί την κινητήρια δύναμη για την λειτουργία όλων των συστημάτων και την επιλογή των ταχυτήτων.
Στο υδραυλικό σύστηµα του κιβωτίου ένα ειδικό λάδι για αυτόµατα κιβώτια που ονοµάζεται ATF (Automatic Transmission Fluid) αποτελεί το μέσον εργασίας.
Μία ηλεκτρουδραϋλική μονάδα ελεγχου χρησιμοποιώντας σαν µέσο εργασίας το λάδι ATF διαχειρίζεται όλη την λειτουργία του αυτομάτου κιβωτίου ταχυτήτων, διαχειρίζεται την αυτοδιάγνωση, την επικοινωνία με τα άλλα συστήματα του αυτοκινήτου, διαχειρίζεται τις διαδικασίες αυτοπροσαρμογής, την διάγνωση και καταγραφή βλάβης.
Οι σκοποί του λιπαντικού ΑTF είναι:
- Μεταφορά της ροπής στον µετατροπέα ροπής
- Χειρισµός των στοιχείων αλλαγής, των συµπλεκτών και των φρένων
- Απαγωγή της θερµότητας στο ψυγείο του λαδιού ATF
- Λίπανση όλων των περιστρεφόµενων εξαρτηµάτων του κιβωτίου
- Δηµιουργία τριβής (στους πολύδισκους συµπλέκτες και τα φρένα, στον µηχανικό συµπλέκτη)
- Απαγωγή των σωµατιδίων φθοράς
Σημαντικό:
Το ακατάλληλο λάδι κιβωτίου µπορεί µετά από µερικά χιλιόµετρα να προκαλέσει την καταστροφή του κιβωτίου.
Στην συνέχεια δίνονται πληροφορίες σχετικά με τον έλεγχο της στάθμης λιπαντικού υγρού, την αποστράγγιση και την αναπλήρωση για το Αυτόματο Κιβώτιο ταχυτήτων των οχημάτων TOYOTA Hilux 2.8 D-4D (1GD-FTV) 2015 - 2017 (AC60F)
Γενικές πληροφορίες και μέτρα ασφάλειας
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τηρούνται τα γενικά μέτρα ασφάλειας εργασιών και τα προτεινόμενα δεδομένα του κατασκευαστή.
Για εργασίες ελέγχου της στάθμης λιπαντικού υγρού, την αποστράγγιση και την αναπλήρωση εφαρμόστε τις παρακάτω γενικές αρχές αν δεν προβλέπεται κάτι διαφορετικό από τον κατασκευαστή.
• Τηρείτε αυστηρά τις προδιαγραφές προτεινόμενου λιπαντικού υγρού από τον κατασκευαστή.
• Βεβαιωθείτε ότι το κιβώτιο ταχυτήτων δεν βρίσκεται σε κατάσταση λειτουργίας ανάγκης.
• Λάβετε υπόψη σας τον κίνδυνο εγκαυμάτων κατά την αποστράγγιση του λιπαντικού υγρού του κιβωτίου ταχυτήτων.
• Από το άνοιγμα υπερχείλισης λιπαντικού υγρού θα πρέπει να βγαίνει λιπαντικό υγρό κιβωτίου ταχυτήτων.
• Σε περίπτωση υπόνοιας εσωτερικού σφάλματος, αποστραγγίστε το λιπαντικό υγρό κιβωτίου ταχυτήτων μέσω χάρτινου φίλτρου. Μικρές ποσότητες ρινισμάτων μετάλλου ή λοιπών σωματιδίων οφείλονται σε κανονική φθορά. Σε περίπτωση μεγαλύτερων ποσοτήτων ρινισμάτων μετάλλου ή λοιπών σωματιδίων απαιτείται ενδελεχής έλεγχος του κιβωτίου ταχυτήτων.
• Καθαρίζετε πάντα το σπείρωμα του μπουλονιού αποστράγγισης - αναπλήρωσης λιπαντικού.
Έλεγχος στάθμης
- Μετακινήστε το μοχλό ταχυτήτων στη θέση «P»
Α) Τρόπος: Με την χρήση του εργαλείου διάγνωσης
- Συνδέστε το εργαλείο διάγνωσης
- Βεβαιωθείτε, ότι όλοι οι ηλεκτρικοί καταναλωτές είναι απενεργοποιημένοι
- Ανάψτε την ανάφλεξη
Σημείωση: Μην ξεκινήσετε τον κινητήρα
- Ακολουθήστε τις οδηγίες στη οθόνη του εργαλείου διάγνωσης
- Ελέγξτε τη θερμοκρασία του υγρού του κιβωτίου ταχυτήτων
Θερμοκρασία υγρού κιβωτίου ταχυτήτων (°C): (>45°C )
- Σβήστε την ανάφλεξη
- Περιμένετε μέχρι η θερμοκρασία του υγρού του κιβωτίου ταχυτήτων να ανέλθει σε 35 - 45 °C
Θερμοκρασία υγρού κιβωτίου ταχυτήτων (°C): (<45°C)
- Πατήστε και κρατήστε πατημένο το πεντάλ του φρένου
- Θέστε τον κινητήρα σε λειτουργία
- Μετακινήστε ανάμεσα στις θέσεις του μοχλού ταχυτήτων «P» και «D», σταματήστε σε κάθε ταχύτητα για 3 δευτερόλεπτα
- Μετακινήστε το μοχλό ταχυτήτων στη θέση «P»
- Μετακινήστε το μοχλό ταχυτήτων μεταξύ της θέσης «N» και της θέσης «D» για τουλάχιστον 6 δευτερόλεπτα
Σημείωση: Για 2 δευτερόλεπτα
- Η ένδειξη ταχυτήτων είναι εκτός λειτουργίας
- Μετακινήστε το μοχλό ταχυτήτων στη θέση «P»
- Ελευθερώστε το πεντάλ του φρένου
Β) Τρόπος: Χωρίς την χρήση του εργαλείου διάγνωσης
- Συνδέστε τους δύο σημαδεμένους στην εικόνα ακροδέκτες
- Χρησιμοποιήστε το ειδικό εργαλείο
- Πατήστε και κρατήστε πατημένο το πεντάλ του φρένου
- Θέστε τον κινητήρα σε λειτουργία
- Βεβαιωθείτε, ότι όλοι οι ηλεκτρικοί καταναλωτές είναι απενεργοποιημένοι
- Μετακινήστε ανάμεσα στις θέσεις του μοχλού ταχυτήτων «P» και «D», σταματήστε σε κάθε ταχύτητα για 3 δευτερόλεπτα
- Μετακινήστε το μοχλό ταχυτήτων στη θέση «P»
- Μετακινήστε το μοχλό ταχυτήτων μεταξύ της θέσης «N» και της θέσης «D» για τουλάχιστον 6 δευτερόλεπτα
Σημείωση: Για 2 δευτερόλεπτα
- Η ένδειξη ταχυτήτων είναι εκτός λειτουργίας
- Μετακινήστε το μοχλό ταχυτήτων στη θέση «P»
- Ελευθερώστε το πεντάλ του φρένου
- Αφαιρέστε το ειδικό εργαλείο
- Αφήστε τον κινητήρα στο ρελαντί
- Μέχρι η θερμοκρασία του υγρού του κιβωτίου ταχυτήτων να φθάσει στους 35 - 45°C
Και για τις δύο μεθόδους:
- Η ένδειξη ταχυτήτων είναι εκτός λειτουργίας
Θερμοκρασία υγρού κιβωτίου ταχυτήτων (°C): (< 35°C)
- Αφήστε τον κινητήρα στο ρελαντί, μέχρι η θερμοκρασία του υγρού του κιβωτίου ταχυτήτων να φθάσει στους 35 - 45°C
Ο δείκτης ταχύτητας αναβοσβήνει
Θερμοκρασία υγρού κιβωτίου ταχυτήτων (°C): (>45°C )
- Σταματήστε τον κινητήρα
- Περιμένετε μέχρι η θερμοκρασία του υγρού του κιβωτίου ταχυτήτων να ανέλθει σε 35 - 45 °C
- Αφήστε τον κινητήρα στο ρελαντί
Ο δείκτης ταχύτητας είναι αναμμένος
Θερμοκρασία υγρού κιβωτίου ταχυτήτων (°C): ( 35 - 45°C)
- Αφήστε τον κινητήρα στο ρελαντί
- Ανυψώστε το όχημα
- Βεβαιωθείτε, ότι το όχημα είναι οριζόντιο
- Αφαιρέστε την τάπα της στάθμης (2)
- Αφαιρέστε τη ροδέλα στεγανοποίησης
Εάν το υγρό πρώτα ρέει και μετά στάζει, είναι σωστή η στάθμη
Εάν δεν ρέει υγρό κιβωτίου ταχυτήτων, αφαιρέστε την τάπα πλήρωσης (1)
- Αφαιρέστε το στεγανωτικό δακτύλιο
Εάν δε χύνεται καθόλου υγρό, ξαναγεμίστε μέχρι το υγρό να ρέει και μετά να στάζει
- Αντικαταστήστε τη ροδέλα στεγανοποίησης
- Επανατοποθετήστε την τάπα στάθμης (2)
- Αντικαταστήστε το στεγανωτικό δακτύλιο
- Επανατοποθετήστε την τάπα πλήρωσης (1)
- Κατεβάστε το όχημα
- Σβήστε την ανάφλεξη
Αποστράγγιση και αναπλήρωση
- Ανυψώστε το όχημα
- Βεβαιωθείτε, ότι το όχημα είναι οριζόντιο
- Αφαιρέστε την τάπα αποστράγγισης (3)
- Αφήστε το υγρό να αδειάσει
- Επανατοποθετήστε την τάπα αποστράγγισης
- Αφαιρέστε την τάπα πλήρωσης (1)
- Αφαιρέστε την τάπα της στάθμης (2)
- Συμπληρώστε υγρό μέχρι να ρέει το υγρό από την οπή της τάπας της στάθμης
- Περιμένετε μέχρι να αρχίζει να σταλάζει αργά και μετά κανονικά το υγρό
- Επανατοποθετήστε την τάπα αποστράγγισης
- Ξαναγεμίστε το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων
Αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων
• Ξαναγέμισμα κιβωτίου ταχυτήτων ύστερα από γενική επισκευή 9.3 - 9.5 (l)
• Νέα πλήρωση κιβωτίου ταχυτήτων 1.5 (l)
• Θέση της τάπας (1 - Τάπα πλήρωσης. 2 - Τάπα στάθμης. 3 - Τάπα αποστράγγισης)
- Επανατοποθετήστε την τάπα πλήρωσης
- Κατεβάστε το όχημα
- Θέστε τον κινητήρα σε λειτουργία
- Βεβαιωθείτε, ότι όλοι οι ηλεκτρικοί καταναλωτές είναι απενεργοποιημένοι
- Μετακινήστε ανάμεσα στις θέσεις του μοχλού ταχυτήτων «P» και «D», σταματήστε σε κάθε ταχύτητα για 3 δευτερόλεπτα
- Μετακινήστε το μοχλό ταχυτήτων στη θέση «P»
- Αφήστε τον κινητήρα να λειτουργήσει στις στροφές του ρελαντί
- Περιμένετε για 30 δευτερόλεπτα
- Σβήστε την ανάφλεξη
- Επαναλάβετε μία φορά τη διαδικασία αποστράγγισης και αναπλήρωσης
- Ανυψώστε το όχημα
- Βεβαιωθείτε, ότι το όχημα είναι οριζόντιο
- Αφαιρέστε την τάπα αποστράγγισης (3)
- Αφήστε το υγρό να αδειάσει
- Αντικαταστήστε τη ροδέλα στεγανοποίησης
- Επανατοποθετήστε την τάπα αποστράγγισης
- Αφαιρέστε την τάπα πλήρωσης (1)
- Αφαιρέστε την τάπα της στάθμης (2)
- Συμπληρώστε υγρό μέχρι να ρέει το υγρό από την οπή της τάπας της στάθμης
- Περιμένετε μέχρι να αρχίζει να σταλάζει αργά και μετά κανονικά το υγρό
- Επανατοποθετήστε την τάπα στάθμης
- Ξαναγεμίστε το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων
Αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων
• Ξαναγέμισμα κιβωτίου ταχυτήτων ύστερα από γενική επισκευή 9.3 - 9.5 (l)
• Νέα πλήρωση κιβωτίου ταχυτήτων 1.5 (l)
• Θέση της τάπας (1 - Τάπα πλήρωσης. 2 - Τάπα στάθμης. 3 - Τάπα αποστράγγισης)
- Επανατοποθετήστε την τάπα πλήρωσης
- Αντικαταστήστε το στεγανωτικό δακτύλιο της τάπας πλήρωσης
- Κατεβάστε το όχημα
- Ελέγξτε τη στάθμη του υγρού του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων (ATF)
- Αντικαταστήστε τη ροδέλα στεγανοποίησης της τάπας στάθμης
Ρυθμίσεις ροπής
Τάπα αποστράγγισης αυτόματου κιβώτιου ταχυτήτων
• Τάπα αποστράγγισης αυτόματου κιβώτιου ταχυτήτων (Αντικαταστήστε τη ροδέλα στεγανοποίησης) 20 (Nm)
Τάπα στάθμης του αυτόματου κιβώτιου ταχυτήτων
• Τάπα στάθμης του αυτόματου κιβώτιου ταχυτήτων (Αντικαταστήστε τη ροδέλα στεγανοποίησης) 20 (Nm)
Τάπα πλήρωσης του αυτόματου κιβώτιου ταχυτήτων
• Τάπα πλήρωσης του αυτόματου κιβώτιου ταχυτήτων (Αντικαταστήστε το στεγανωτικό δακτύλιο) 39.2 (Nm)
Προσοχή:
Οι παραπάνω πληροφορίες αποτελούν εξειδικευμένες διαδικασίες τεχνικής συντήρησης και ελέγχου στάθμης - αντικατάστασης - αναπλήρωσης λιπαντικού αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, εκτός εάν ο κατασκευαστής συνιστά κάτι διαφορετικό και εφαρμόζονται με ευθύνη του τεχνίτη.